31 okt. 2008

Du är UNIK.

Hur kan man bygga upp självkänsla på bästa sätt.
Så man slipper känna sig otrygg i folksamlingar och så man vågar prata och säga sina åsikter utan att man låter folks blickar påverka en.
Hur kan man få självförtroende och säga till sig själv att man är bra och att
man kan saker utan att det känns fel och man börjar leta saker som är mindre bra egenskaper.
Jag vet, om du står varje morgon och säger en affirmation till dig själv så kommer det bli så. Bara att säga "Jag klarar det här" nog många gånger tillslut så tror vi själv på det.men varför gör inte alla det?
Istället varje gång man tittar sig i spegeln så säger man kanske något i stil med
"Usch, jag är så ful", "Vad tjock jag är" eller "Vad finnig jag är".
Om vi istället kunde vara snäll mot oss själva och säga något snällt då skulle vi inte känna oss så nedtryckta och vi skulle trivas med oss själva.

Jag tror inte att man kan må bra i grupp sammanhang om man inte har självkännedom.
Att man förstår sig på hur man reagerar och varför man gör det.
Det är nog ett steg i att bli säker i grupper.
Hur ska man kunna ta kritik av andra om man inte klarar av sig själv.
Det är vi som är vår egna största kritik för denna blir vi aldrig av med.
Vi bär med oss den vart vi än går.
Alltid finns det en röst i huvudet som kommer säga något dumt om dig själv om vi då bara kunde stänga av våra inre öron och tänka själv att det där var nog inte så pjåkigt gjort av mig.
Så då kanske vi inte skulle ha det så jobbigt.
Vi skulle kanske då kunna stå inför en helklass och prata oavbrutet i en timme utan att man känner sig kvävd av blickar eller att man tror allt man säger kommer in genom ena örat men går ut genom det andra.

Du borde egentligen stråla för att du är just du och att du är unik.
Det finns bara en av dig.
Så stå på dig och visa att du inte ska låta dig knäckas av världens system.

10 kommentarer:

  1. Kul att du fann min blogg!!Hoppas du får en bra Halloween=)Fortsätt gärna läs min blogg...

    http://hummingbird.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Åh, fin blommbild :D Du som tagit den?

    Håller med dig!

    SvaraRadera
  3. När man skriver i någons blogg "kommentera i min blogg" borde man då inte själv ta sig tid att läsa och kommentera ett inlägg...känns helt fel annars.

    SvaraRadera
  4. tack men det är tyvärr inte jag som har tagit den:)
    hittade den på google^^

    SvaraRadera
  5. sv: ååh, va mysigt :)

    SvaraRadera
  6. Jo det är bara bra:)

    SvaraRadera
  7. Riktigt bra skrivet :)

    SvaraRadera
  8. svar: såklart jag fortsätter att läsa! =)

    SvaraRadera
  9. visst, man ska vara nöjd med sig själv men det finns så många måsten om hur man ska vara. borde vara. men du har rätt, helt rätt.

    SvaraRadera
  10. jadu, bra skrivet!

    SvaraRadera